- Вечната Шескпирова история по „Укротяване на опърничавата“ ще бъде представена на 10-и март, от 19 часа, в Зала Опера
След 19-и ноември – запомняща се дата за артистите на Държавна опера — Бургас, когато „Целуни ме, Кейт!“ бе представен с голям успях на сцената на Народния театър „Иван Вазов“, мюзикълът ще се играе отново в Бургас – на 10-и март, вторник, от 19 часа, в Зала Опера. Постановката вече оформи своя зрял облик – след бляскавата премиера на 4-ти септември, 2019 г. в Летния театър – Бургас, мащабният бродуейски мюзикъл, в който взема участие целият състав на Бургаската опера, имаше успешни представления – в Зала Опера – Бургас, в Горна Оряховица и Пловдив, а апогеят бе пълната зала в Народния театър, където публиката изпрати бургаската опера на крака. Зарядът на постановката, който е роден и надграждан от създателите на мюзикъла, бе разгърнат изцяло на столична сцена, която, оказа се, е по мярка на нашите артисти. След представлението на бургаска сцена – идния вторник, трупата на Бургаската опера ще играе „Целуни ме, Кейт!“ в Шумен.
Мюзикълът е по музика на американския композитор Коул Портър и е създаден по мотиви от Шекспировата комедия „Укротяване на опърничавата”. Заглавието се поставя за първи път на българска сцена – с официално откупени авторски права. „Целуни ме, Кейт!” предоставя на публиката възможност да съпреживее забавните обрати в сценичното действие и да се потопи в атмосферата на всеобща емоционално-естетска кауза, която постигат артистите на сцената, в творчески синхрон с оркестрантите, пресъздаващи прекрасната музикална партитура. Настроението, създадено и преливащо от сцената, акумулира естетска наслада в най-чист вид. Получава се оригинална препратка към духа на Шекспир, осъвременен чрез средствата на американския мюзикъл, и комплексното усещане за симбиоза между либрето, музика и пълнокръвно сценично пресъздаване на образите. А „опърничавата“ – напълно според Шекспировия сюжет, бива укротена, защото това е логиката на живота и отношенията. И смислово-емоционалните жалони на безсмъртната история, макар и като „театър в театъра“, са спазени — като послания и интелектуална закачка.
С времето, „Целуни ме, Кейт!“ показва все по-голям блясък — и в художествен, и в емоционален план, повече задълбоченост, богатство на нюансите и сценична динамика. Цялостният облик на „Целуни ме, Кейт!“ е обединен от режисурата на Александър Текелиев — с авангарден привкус, но придържаща се към параметрите на класическия мюзикъл. Оригиналната сценография с интелигентна визия е на Денис Иванов, който е и идеен създател на атрактивните костюми, сътворени с фантазия, романтичен финес, усет и прецизен подход към детайла. Стилната впечатляваща хореография е на Желка Табакова. В смислов паралел със завършения облик на спектакъла е и ролята и на асистент-режисьорите Лина Пеева и Петър Тихолов, който публиката ще види и на сцената – в образа на сенатора Хаулъл. Диригент на хоровия състав е Невена Михайлова, концертмайстор – Йордан Ковачев. Зад диригентския пулт ще бъде Цанислав Петков, който е изучавал диригентско майсторство при маестро Пламен Джуров. Едва 30-годишен, той успява да запали у оркестрантите искрата на удоволствието от музицирането на един класически, свеж, зареждащ, предизвикващ разнопосочни мисли и емоции мюзикъл.
Сюжетът на „Целуни ме, Кейт!“ преплита две основни линии – едната, разказваща вечно забавната и поучителна история на „Укротяване на опърничавата“, в която действието се развива по времето на Шекспир, и другата – в средата на миналия, XX век. Кинозвездата с опърничав характер Лили Ванеси/ Катерина – в сюжетната линия от „Укротяване на опърничавата“, ще бъде сопраното Шмилена Султанова. Тя ще пее в блестящ сценичен тандем със солиста на Националния музикален театър – тенорът Марчо Апостолов, който ще се представи в ролята на Фред Греъм/ Петручо. Нона Кръстникова, сопран, ще влезе в образа на своенравната кокетка Лоис Лейн/ Бианка. Артистичният Бранимир Недков ще се превъплъти в ролята на Бил Калън/ Лученцио и ще покаже не само певчески, но и забележителни балетни умения на сцената. В останалите, не по-малко запомнящи се и важни за сюжетното развитие роли, ще бъдат: в образа на строгия Хари Тревър/ Баптиста /баща на „опърничавата” Катерина/ ще представи басът Веселин Христов, гардеробиерката на звездата Лина Ванеси – Хети ще бъде Дарина Запрянова, надареният с многостранни таланти Пол – Йордан Христозов. Влизайки в забавните роли с криминално-комичен привкус на Първи и Втори гангстер, настроение на сцената ще внесат Диман Панчев и Яни Николов. В образа на сенатора – спонсор на театралния спектакъл и кандидат за ръката на кинозвездата Лили Ванеси – г-н Харисън Хаулъл, ще се представи Петър Тихолов. В ролите на обожателите на Бианка /в сюжетната линия от „Укротяване на опърничавата”/ ще бъдат: Хортензио – Любомир Тодоров, Гремио – Милен Динолов, Ралф – Александър Перпериев. Вълю Тотев влиза в образа на портиера.
„Целуни ме, Кейт!“ е с пълни шансове да се превърне в сценичен хит, не само на бургаска сцена – това е мнението и на специалистите, и на широката публика. По време на постановката се получава спойка между музика, артистизъм, ярко присъствие, оригинална сценография, интелигентни решения с играта на светлините, полусенките, отраженията, пречупващи образите и изваждайки под ъгъла на неочакван ракурс онова, което е щателно пазено и почти незабележимо. Но, в същото време, въздействащо, чрез интелектуалния резонанс, който предизвиква.
За творбата:
„Целуни ме, Кейт!” е първият мюзикъл, в който музиката и текстът плътно се придържат към фабулата на сюжета, като либретото е по Шекспировия шедьовър „Укротяване на опърничавата“. Това е най-хитовото произведение на Коул Портър и единственият негов мюзикъл, игран повече от 1000 пъти на Бродуей. С „Kiss me, Kate!” композиторът бележи своето творческо завръщане и професионален триумф – през 1949 г. Портър печели наградата „Тони“ за мюзикъл и за най-добри текст и музика. Работата по този спектакъл носи и на писателския тандем на съпрузите Бела и Самюъл Спивак, създали либретото – цели две награди „Tони“ – за най-добър мюзикъл и за най-добро либрето. Всичко това обуславя превръщането на „Целуни ме, Кейт!” в ненадмината класика в този жанр и оставането му в историята като първият мюзикъл, печелил тази престижна награда.
Теменуга Захариева.