Разследване, проведено от френски авио експерти, стигна до извода, че катастрофата на полет MS804 на EgyptAir през 2016 г., в която загинаха 66 души, най-вероятно е била причинена от пожар, запален от цигарата на пилот.
Полет MS804 трябваше да стигне от парижкото летище „Шарл де Гол“ до Кайро, но се заби в морето между Крит и северния бряг на Египет, след като изчезна от радарите на 19 май 2016 г.
Френското бюро за разследвания и анализ на безопасността в гражданската авиация (BEA) първоначално подозираше, че механична повреда или неадекватно решение е довело до катастрофата. Египет отказваше да публикува доклада за трагичния инцидент и твърдеше, че самолетът е бил обект на терористична атака, съобщава „Дейли Мейл“.
През 2018 г. BEA стигна до извода, че катастрофата е причинена от пожар на борда на самолета, след анализ на данните от черната кутия. След това не успя да открие конкретната причина за избухването на огъня.
Нов доклад, изпратен в парижки съд миналия месец по молба на френски съдии, заключава, че огънят вероятно е причинен от цигарата на пилот пушач, която възпламенила кислорода, изтекъл от неговата кислородна маска.
Парижкият апелативен съд разглежда инцидента като непредумишлено убийство, тъй като 15 френски граждани са били на борда на самолета, когато той паднал в морето.
Според доклада от 134 страници кислородна маска в пилотската кабина на самолета е протекла малко преди катастрофата. За това свидетелства аудиозаписът от черната кутия, който е уловил звука от съскащия кислород в маската, намираща се в отделението.
Въпросната маска е сменена само три дни преди фаталния полет от египетски служител от поддръжката и по непонятни причини нейната изпускаща клапа е била в позиция „спешен случай“. Това е съществен детайл, тъй като при тази настройка кислородът се освобождава с по-голямо налягане.
Наръчникът за безопасност на Airbus посочва, че в позиция „спешен случай“ могат да се получат течове на кислород.
(Снимката е илюстративна)
Освен това на черната кутия се чува как екипажът говори за избухнал пожар, а алармата за огън е отчела наличието на дим.
В същото време пепелниците в пилотската кабина са били сменени два месеца преди катастрофата, защото са били използвани прекалено много. По това време на пилотите не им е било забранено да пушат.
Всички пътници и служители на борда, сред които 40 египетски и 15 френски граждани, изгубиха живота си в катастрофата.