Ако търговската война на президента Тръмп има физическо бойно поле, това е Мичиган, където компаниите и работниците вече усещат началото на настъпление, което може да пробие дупка в икономиката на щата, пише The Wall Street Journal.
Близо 20% от икономиката е свързана с автомобилната индустрия, която става все по-зависима от части и превозни средства от Канада, Мексико и Китай – вносът, който Тръмп удари със стръмни мита през последните седмици. Тази търговия е станала толкова голяма, че Мичиган се нарежда на пето място в нацията по размер на своя внос и износ, въпреки че общата му икономика е на 14-то място.
Работниците в най-големите автомобилни заводи в щата също затягат коланите си, в случай че тарифите предизвикат съкращения, като предизвикат скок в цените на превозните средства и спад в търсенето. Някои ранни ходове добавиха към нервите им. Часове след като последните мита влязоха в сила миналата седмица, Stellantis, майка на Jeep , временно уволни около 900 работници в Мичиган и Индиана, които доставят части за фабрики в Канада и Мексико, които компанията блокира по същото време .
Някои видни гласове, включително базираният в Детройт профсъюз на United Auto Workers, казват, че разстройването ще си струва в дългосрочен план, ако митата постигнат това, което Тръмп е обещал: разширяване на производството в САЩ и премахване на изнасянето на работни места в чужбина, което унищожи много общности в Мичиган и извън него.
Засега налозите върху вноса на стомана и алуминий и върху стоки от Китай , които влязоха в сила през март, започват да хапят производителите от Мичиган. Допълнителните мита върху вноса на автомобили и други стоки също започнаха да се намаляват през последните дни.
В покрайнините на Детройт производителят на авточасти Luxit се мъчеше да се справи с допълнителните 20% мита, които Тръмп наложи на китайския внос, когато разбра, че президентът повишава митата до 54%.
Добавената цена подтиква Luxit, която разчита на китайския внос за производството на някои автомобилни осветителни тела и други компоненти, да започне да прехвърля една производствена линия от Китай във фабрика на Luxit в Тенеси и да обмисли преместване на друго производство в Мичиган, каза главният изпълнителен директор Стефан Веди. Линията, която се премества в Тенеси, наема осем души в Китай, но ще наеме само двама в Тенеси, защото оборудването ще бъде по-автоматизирано, каза той. Прехвърлянето на производството в Мичиган би създало около 10 работни места.
Мери Бухзайгер, главен изпълнителен директор на Lucerne International, друг местен доставчик на автомобили, също говори с клиентите за необходимостта си да повиши цените поради новите китайски тарифи. Около 80% от автомобилните панти, скоби и други компоненти, които Lucerne продава, са произведени в Китай.
Новото мито от 25% върху вносния алуминий също пречи на нейните усилия да построи нова фабрика в САЩ за изковаване на метал в бутала и други части. Тя се опитва да привлече външно финансиране за проекта и е близо до избора на място за завода в Средния запад – в идеалния случай в Мичиган. Но тарифите забавят преговорите, защото никой не е сигурен за бъдещето на автомобилната индустрия, каза тя.
Някои прогнози за индустрията са ужасяващи. Anderson Economic Group, консултантска фирма в Мичиган, изчислява, че митата ще добавят между 2500 и 12 000 долара към цената на много нови автомобили и до 20 000 долара за внос на луксозни стоки. Това ще изтласка новите автомобили извън обсега на потребителите, които вече се борят със средни цени от около 48 000 долара.