Марин Лесенски : България е с ниска медийна грамотност, фалшивите новини ни пречат да функционираме като общество!

0
2
marin2[1]
Лесенски : заливат ни с фалшиви новини!

„Решението на Meta Platforms (Facebook и Instagram) да премахне проверката на фактите в САЩ е продиктувано от политически и бизнес причини, включително завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом“. Това заяви Марин Лесенски от Институт „Отворено общество“ в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

„Фалшивите новини не засягат само определена група хора, а засягат цели общества. В общества с ниска медийна грамотност – като България – това води до крайна поляризация, а след като хората не могат да се съгласят за най-обикновени неща, едно общество не може да функционира, каза Лесински.

„Проверката на фактите е един от инструментите, които ни помагат да се борим с фалшивата информация, която понякога може да бъде опасна за здравето. Медийната грамотност е друг такъв инструмент – всеки потребител би трябвало да знае как да работи с медиите, как сам да открива вярната информация. Но това е по-дългосрочен инструмент“.

Решението на Марк Зукърбърг отразява различните виждания за свободата на словото в САЩ, в Европа, Канада и Нова Зеландия, коментира Лесински.

„В Европа свободата на словото не е безгранична – има ограничения, например за отричането на Холокоста, което отразява различния исторически опит“.

Но не може да каже, че САЩ или Европа имат по-голяма свобода на изразяване, добави Лесински.

Първоначално, Meta ще има ползи от повечето генерирано съдържание, но това може да отблъсне потребителите, „ако те решат, че се сблъскват с прекалено невярна или противоречива информация, и да се насочат към други социални мрежи“.

Някои европейски страни – Естония и скандинавските държави – имат по-висока медийна свобода от САЩ, каза Лесински.

„Разделението в Европа по отношение на медийната свобода не е точно изток-запад, а по-скоро север-юг. България е една от последните, заедно със страни като Унгария в ЕС, и съседните на нас страни като Турция“.

Доклад на Институт „Отворено общество“ за медийната свобода показва два основни фактора за това до каква степен различните страни са уязвими на дезинформация; България е на 35-то място от 41 държави в това изследване.

„Има два основни проблема – единият е качеството на образованието, което трябва да се повиши; другият е свободата на медиите“.

Решенията на тези проблеми са дългосрочни и в по-близък план е добра идея да се въвежда целево медийно образование сред хората; системата за медийна грамотност във Финландия, например, започва от най-ранна детска възраст, коментира Лесински и добави, че въвеждането на такава система в България би било трудно.

„Трябва да се изгради от начало, да бъде прилагано систематично, и цялото общество да е съгласно.“


ADS