Планира се разделяне на железопътната мрежа за превоз на пътници на три лота: единият е София – Пловдив – Бургас, другият е София – Горна Оряховица – Варна и третият – всички останали. Това обяви служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова по време на открита дискусия за предстоящата процедура за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт.
Продължителността на договора за всяка една обособена позиция е осем години. Планирано е ефективното изпълнение на договорите да започне от 2026 г., стана известно още от думите на министъра.
Тя е категорична, че твърдението, че печелившите железопътни линии са предназначени за частни превозвачи, не отговаря на истината. „Добър железопътен транспорт се прави с отваряне на пазара – който е най-добър, да предоставя най-добрата услуга“, разясни Стоянова.
Няма предназначаване на лотове и линии за когото и да било. БДЖ може да участва за всяка една линия, коментира още служебният министър на транспорта.
Красимира Стоянова увери, че няма да се стигне до загуба на работни места на служители в железопътния сектор, а идеята за разделението на лотове е единствено да се повиши качеството на услугата.
Целта е да бъде удобен, безопасен и пестелив за държавата. Само ако успеем да съчетаем тези елементи, ще имаме добра транспорта услуга, каза още министър Стоянова пред участниците в дискусията.
Конкуренцията между автобусен и железопътен транспорт трябва да продължи, защото това ни дава възможност да избираме, подчерта тя.
На дискусията участие взеха представители на синдикални организации, научните среди, експерти, журналисти, както и бившите министри на транспорта Николай Василев и Петър Мутафчие