България Еър получи първият си Еърбъс А220 !

0
690
Airbus A220 100 4 e1686992690710[1]
Черноморски фар.

Българският национален превозвач е получил официално първия си нов самолет от семейството Еърбъс А220 на церемония в производствената база на компанията в Мирабел (Монреал), Канада, се казва в официално съобщение на производителя от 16 юни 2023. Както Авиофорум вече писа, машината е на лизинг от Air Lease Corporation (ALC), а България Еър има намерение да вземе общо пет самолета А220-300 и два от по-малката версия А220-100 от ALC.

Първият А220 за България Еър пред хангарите на Еърбъс/Бомбардие в Мирабел, Канада

Официално съобщение от страна на авиокомпанията все още няма.

Airbus A220 е от последното поколение самолети на европейския консорциум, който влиза във флота на българската авиокомпания. Тя вече оперира със седем машини от по-голямото семейство А320 – пет от стандартната серия А320 и два от по-малките А319.

От официалното видео на Airbus, запечатало производствения процес става ясно, че регистрацията на първата машина ще е LZ-ROM. Това означава, че се запазва спорната „традиция“ самолетите на превозвача да получават регистрации с IATA-кодове на летища и градове, както четирите Ембраера регистрирани с кодовете на българските градове /а не летища/ SOF, VAR, PLO, BUR.

Спотърите бяха първите, които посрещаха новата машина на България Еър при първото й кацане в София, поради липсата на официално събитие:

снимка: © Генади Чанков – Първо кацане на новия А220-300 с регистрация LZ-ROM в София на 18 юни 2023 в 13:21ч местно време, след полета за доставка Монреал-Осло-София. Още снимки в края на материала

Маршрутът за доставка започва от Монреал /YMX/ през Осло /OSL/ до София /SOF/

Според Еърбъс, с обсега си на действие от 6390км, самолет като А220 дава на превозвачи като България Еър допълнителна оперативна гъвкавост и нови възможности. В съобщението на производителя се казва, че машините от серията -300 ще са оборудвани с общо 143 места в две класи, като бизнес класата ще разполага с 8 седалки.

А220 към момента е най-модерния пътнически самолет за средни разстояния, покриваш нишата от 100-150-местни машини, който има отлични аеродинамични показатели, използва олекотени композитни материали и двигатели Pratt & Whitney от последно поколение. Машината е признат лидер в пътническия комфорт в класа си, като има най-просторната кабина в конфигурация от 3+2 седалки на ред, най-светлата кабина с по-големи и по-близко разположени илюминатори и най-тихата и комфортна среда за пътниците с климатичната си система от класа на най-напредналата технология използвана в американските Дриймлайнъри на Боинг и големите А350.

Пътническата кабина на един от А220-300 във флота на Air France.

Според Еърбъс, новите А220 допринасят сериозно за декарбонизацията на флотите на неговите клиенти, като самолетът има с 25% по-малки въглеродни емисии и разход на гориво на пътник, в сравнение с предишните поколения и с 50% по-ниски емисии на азотни оксиди в сравнение със стандарта за индустрията. Шумовият отпечатък на А220 също е с до 50% по-нисък в сравнение с предишните поколения самолети.

Единственият потенциален проблем с новото моделно семейство са неговите двигатели от ново поколение GTF на Pratt & Whitney, заради които към май 2023 над една-трета от световния флот от А220 е на земята, заради проблеми с поддръжката на двигателите и веригите за доставка на резервни части и консумативи, за които писахме и говорихме в Авиофорум и Авиокаст.

По-малкият от семейството A220-100 разполага с до 120 седалки в двукласова конфигурация.

Към края на май 2023 Еърбъс има записани близо 800 поръчки от 30 клиента за семейството А220, от които до момента са доставени 265 самолета за 16 авиокомпании по света. Самолетът е превозил над 90 милиона пътници и лети по над 1100 маршрута до над 375 дестинации.

А220 е новото име на Bombardier CS, след като европейския консорциум придоби бизнеса с граждански самолети на канадската компания, базирана на летище Мирабел край Монреал.

снимки: Airbus

снимка: © Георги Петков – На финалния заход към писта 27 в София

снимка © Марк Бачев

Снимка от кулата © Явор Владимиров


ADS