Присъединяването на България към Шенген по суша носи пет конкретни ползи на родната икономика с общ финансов ефект от 1.63 млрд. лв. годишно. Това показват данните на учените от Института за икономически изследвания при БАН. Тяхното проучване е проведено в началото на годината по инициатива на Министерството на икономиката.
Най-голяма полза от присъединяването на страната ти към шенгенското пространство и по суша имат тежкотоварния автомобилен транспорт, както и за производителите и износителите на стоки, чиито преки разходи се изчисляват на 845 млн. лв. Учените от БАН посочват, че пропуснатите ползи на тежкотоварния транспорт възлизат на 545 млн. лв. Данните сочат, че преките и потенциалните ползи за износителите, вносителите и транспортните компании при премахването на граничния контрол на сухопътните граници възлизат на 1.39 млрд. лв. годишно.
Икономистите от БАН отчитат полза и при елиминирането на преки и потенциални за българските граждани загуби при преминаване на сухопътната граница с Румъния и Гърция в размер на 242 437 дни.
Според проучването от присъединяването към сухопътния Шенген ще спечелят и гражданите на Румъния и Гърция, които посещават България, с общо спестени 217 998 дни. От това би могъл да спечели и българският туристически бизнес с около 71 млн. лв.
Четвъртата полза от влизането на България в Шенген по суша е свързана с общия екологичен ефект от удълженото време за преминаване на граничен контрол по суша. Обемът на генерираните вредни CO2 емисии, следствие на престоя на границите на България и Румъния, възлиза на 46 162 тона годишно. Учените са на мнение, че при отварянето на Шенгенското пространство по суша ще намалеят чувствително и въглеродните емисии.
Икономистите от БАН отбелязват, че преки ползи от влизането ни в Шенген по суша има и за държавната хазна. Те са в размер на 138 млн. лв.