На 29-и септември официално започна кампанията за местни избори 2023.
Средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании (така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76 %). Така за партиите е изключително важно как подбират медийните канали, през които да достигнат своите избиратели и потенциални симпатизанти.
В настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.
Колко ресурси за реклама ще отделят формациите само шест месеца след поредните парламентарни избори? Публикуват ли медиите договорите с кандидатите и обявяват ли се сумите за политическа агитация? На тези и други въпроси ще потърсим отговор в традиционния за Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания.
В него са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
В първите 10 дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв без ДДС. С всички, които са разходвали над 5 000 лв.
Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите „Продължаваме Промяната – Демократична България“ с 93 630 лв., „Възраждане“ с 92 703 лв. и „БСП за България“ с 91 386 лв.
Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама, сочат данните от мониторинга.