И затова иска да разкаже на света истината, „какво всъщност се е случило“ и как е изглеждал неговият ад в Украйна.
Това ще бъде сюжетът на филма „Свидетелят“ , подкрепен със средства от руската държава, първият пълнометражен филм, който разказва за вече 18-месечната инвазия, предава БГНЕС.
Филмът, чиято премиера се състоя преди десет дни в Москва, представя украинските военни части като неонацисти, които измъчват и убиват собствения си народ. Един от тях дори носи тениска с образа на Хитлер, а друг взема наркотици. В един момент синът на този белгийски музикант, който е решен да каже истината, пита: „Украйна не е ли Русия?“
Филмът всъщност изобразява наратива, към който Кремъл се придържа от първия ден на войната в Украйна, и възниква въпросът – дали това не е начало на използване на киното за пропаганда от държавата? И могат ли филмите, като новото пропагандно „оръжие“ на Путин, да имат ефект?
Киното може да бъде мощно „оръжие“, което държавите използват, за да пропагандират патриотизъм. От миналия век насам има много подобни филми – от нацистка Германия, през САЩ по време на Втората световна война, до, в последно време, Северна Корея или Сирия.
Не всички от тях обаче привличат зрители. Даже обратното. А социолозите смятат, че на публиката, поне в Русия, са й омръзнали военните истории и че се е съсредоточила главно върху това как да „отпусне мозъка си“ от ужасните новини от Украйна.
„Обикновено ни се оплакват, че всичко това е свързано с огромен стрес и много болка. Някои руснаци не искат да говорят за войната, не следят нищо, не слушат“, казва Денис Волков, директор на „Левада център“, независим институт за изследване на общественото мнение, цитиран от Нова.рс.
В днешна Русия пропагандата не е случайна. Руските власти открито говорят за намерението си да представят войната в Украйна, но през собствения си обектив, на големия екран.
Руският президент Владимир Путин нареди на Министерството на културата кината да показват документални филми за „специалната военна операция“, както все още се нарича войната в Украйна. Освен това тази година държавата отпусна най-много средства досега в историята си за руските кинотворци – цели 30 милиарда рубли (около 320 милиона долара ). Но тя държи филмите да показват „героизма и самоотвержеността на руските войници“. Тя също така изисква филмовите дейци да се заемат със съвременното изобразяване на „нацистката и фашистка идеология“, в което Путин обвинява украинските официални лица.
„Това е отровна система, в която държавата е основният и най-богат производител. В крайна сметка всички филми трябва да получат лиценз за излъчване от Министерството на културата. И затова механизмът на цензурата присъства постоянно“, казва кинокритикът Антон Долин.
До неотдавна руската филмова индустрия се смяташе за „добра“.
„Ние бяхме културни, примерни граждани. Правехме добри филми, които само понякога се противопоставяха на режима“, споделя Григорий Долгополов от Университета на Нов Южен Уелс.
Има обаче и пропагандни филми. Например след кратката война с Грузия през 2008 г. страната произведе телевизионен филм със своя версия на събитията, а подобно нещо се повтори след анексирането на Крим през 2014 г., този път на големия екран.
Единият е от 2017 г., с име „Крим“, който е иницииран от министъра на отбраната Сергей Шойгу и показва как украинците безмилостно убиват своите сънародници, а другият е романтична комедия, написана от Маргарита Симонян, главен редактор на телевизионната мрежа „Раша“, в който тя показва как в Крим цъфти любов към руснаците.
И макар че и двата филма бяха силно рекламирани от държавните медии, филмовите критици нямаше какво хубаво да кажат. Освен това и двата филма се провалиха в боксофиса.
„Защо хората биха отишли да гледат „реклама“ на държавата, при това такава, която не им носи нищо добро, когато имат алтернатива“, обяснява Долин, а когато споменава алтернатива, има предвид предимно холивудски блокбастъри. Той също така припомня, че преди време руските чиновници са забавяли началото на разпространението на холивудски хитове, ако премиерите им са съвпадали с местни филми. Но въпреки това всеки филм от кухнята на „Марвел“, всъщност всяка голяма американска продукция, е направил огромни пари в руския боксофис.
И макар че всяка година в Русия се произвеждат много филми, само десет от тях са с пропагандна тематика. Но Иван Филипов от продуцентската компания „AR Content“ смята, че в близко бъдеще ще има още такива.
Той разкрива, че в момента се довършват още два „пропагандни филма“ – единият е “ Милиционерът“, чийто сценарий се върти около московски художник, който решава да напусне красивия си, бохемски живот в руската столица, за да се присъедини към подкрепяното от Кремъл сепаратистко движение в Източна Украйна. А вторият, “ Мисия „Ганг““, разказва за руските войски, които се опитват да спасят индийски студент, заловен в Украйна, и за момента, в който започва „специалната операция“.