Противоположни версии за катастрофата в Хитрино?

0
902
hitrino

„Влакът бучеше, нямаше тракане на колелетата, нямаше нищо. Ще кажеш, че някакво земетресение става, вентилаторите се надгонваха как да охладят влака – толкова беше напечено.
Влакът, както хвърчеше, мина по всичките стрелки. Пет вагона и пет машини прелетяха, добавя той.
Дори да спяха, пак трябваше да се събудят. Недоумявам как стана това. Много бързо влакът е хвърчал.

hasan
Б ТВ

Цялото село гори, слизат машинистите и викат на дежурния: „Защо ни спря. Нямаха намерение изобщо да спрат, ако не беше се скъсал влака… Ще изпотрепят пътническия влак насреща“.
Стрелката си е заключена, стрелката не съм я обръщал цяла нощ и не се обръща. Обръща се само при особени случаи или за гариране, но не и за приемане на влак.“ Това каза днес пред bTV Ирфан Хасан-стрелочникът, който е отговорен за стрелките на коловозите във фаталната сутрин. Убеден е, че не съоръжението е причината.
Съвсем друга е причината според зам. шефът на „Булмаркет“ Светослав Първанов. „Проблемът възниква при дерайлирането на шестия вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането при тази ситуация е било неизбежно. Стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на шести вагон да тръгнат по трети коловоз, а вторите колела – по четвърти коловоз“, обясни той, цитиран от Дарик. Той допълни, че според експертите, ако причина за катастрофата е била само скоростта, е трябвало да дерайлират двата локомотива и първите пет вагона.
Проблем имало и със самата цистерна, излязла от релсите. Тя е собственост на румънска компания, която я е предала на българската фирма-превозвач. Става дума за цистерна, произведена във Франция през 1971 г., която не отговаря на изискванията за безопасност. Пълната с пропилен цистерна, от която тръгна експлозията, е била с полусферични дъна, обясни Първанов.
„Тази конструкция позволява намаляване на теглото на самата цистерна с цел да побере повече полезен товар. Дебелината на дъната на другите цистерни, които са били в композицията и които нормално придвижват такива газове, е около 22 милиметра.
stankov
б тв новините.бг

Дебелината на това дъно е почти три пъти по-малка от дебелината на останалите цистерни“, каза шефът на „Булмаркет“ Станко Станков. Той обясни, че още през 80-те години били издадени предписания за такъв тип цистерни да се монтират допълнителни елементи за защита. Въпросната обаче била предадена от румънския собственик с изрядни документи.
След изтичане на пропилена дежурните диспечери са подали електричество в контактната мрежа, което е предизвикало волтови дъги, които може да са станали причина за експлозията, твърдят от „Булмаркет“. Оттам смятат, че разследването е манипулирано, тъй като е извършено от специализирана комисия, подчинена на транспортния министър, който е и принципал на НКЖИ. Според фирмата това е конфликт на интереси.
Капитан: Дано съдът намери истината!


ADS