„Твърдите, че е добре за гражданите на Бургас добавената стойност да отива в един инвеститор, а да не носи ползи за хиляди домакинства“, пита съветниците в местния парламент
„Равнец има два пътя на развитие. Единия лесен начин е свободните площи извън пистите да се даде на един инвеститор, които да разположи фотоволтаици на терена вместо фабрики и логистични бази, от което Бургас ще загуби няколко хиляди работни места и приходите ще отиват в джоба на един инвеститор вместо на хиляди семейства.
Или другия вариант е всички да запретнем ръкави и да изберем трудния, но и глобален за икономиката на региона вариант: Равнец да се развие като голям индустриален парк със свободна икономическа зона, където на свободните терени около летището да бъдат изградени много логистични и производствени бази с потенциал за 8000 работни места, вместо на тяхно място да се разполагат фотоволтаици.“, каза Константин. Повод за коментара беше третият пореден опит Община Бургас и общинските съветници от мнозинството да унищожат проекта в Равнец и огромните възможности, които може да осигури за хората региона.
„Сега искате да разположите на терен от 831 дка пак соларни панели и нови инсталации за зелен водород и размахвате прогноза, че това ще доведе до разкриването на 200 работни места.“ – попита той, припомняйки, че за последните пет години, откакто Общината стопанисва бившата военна авиобаза, е направила три опита да го унищожи безвъзвратно проекта без да отчита хилядите ползи от него за гражданите като мащабни инвестиции и работни места.
„През 2019 г. искаха да отредят пистите за озеленяване и спорт. Твърдяха, че това е най-доброто. За два дни с над 3000 бургазлии, чрез подписка успяхме да спрем това абсурдно решение. През 2022 г. щяха да го дадат на датска компания, да разположи около самите писти соларни панели и инсталации за зелен водород и всичко това „опаковано“ в разкриването на 40 работни места… Тогава имаше хора в тази зала, които казваха, че тази сделка е най-добрата за Бургас. Твърдяха, че е сделката на века. Нищо че летището и зоната за производство около него щеше да бъде унищожено от соларни панели и инсталации около пистите.
Сега искат да разположат на терен от 831 дка пак соларни панели и нови инсталации за зелен водород. Обещават минимум 200 нови работни места, унищожавайки проект за 8 000 работни места и хиляди потенциални възможности“, каза още Бачийски. Той е автор на проекта за развитие на пълния потенциал на бившата авиобаза като голям индустриален парк със свободна икономическа зона със собствено летище и терминали за обслужване на карго товари. А през годините е представял тази възможност на най-големите икономически форуми в света.
„А питате ли се, колко работни места ще унищожат? Твърдите, че е добре за гражданите на Бургас добавената стойност да отива в един инвеститор, а да не носи ползи за хиляди домакинства? Само и само за да покриете терените със соларни панели?“, попита Бачийски.
Той отправи към бившите си колеги от местния парламент и друг въпрос: Какви допълнителни работни места и съпътстващи дейности ще генерират соларните панели? „Миячи на стъкла?! Какви процеси ще предизвика тази сделка за местния бизнес освен, че някой магазин ще продаде еднократно ножица и лента за официалното откриване на соларния парк. Не е нужно да си визионер, за да прозреш, че самолетните писти и производствените терените около тях представляват ценен актив само тогава, когато са едно цяло. Допускането на фотоволтаици пречи на инвестициите в производства и на икономиката на града“, каза още той.
Ако унищожите едната част, другата губи своето значение и най-вече губи своята стойност. Според него, голям инвеститор не би избрал летище без писти или индустриална зона с летище без прилежащи терени за индустриални производства. И още веднъж припомни, че мястото на производствените и логистични халета е в близост до пистите.
„Учудвам се на липсата на далновидност на някой от хора, които са избрани да защитават интересите и развитието на Бургас. Соларни панели и инсталации за производство на зелен водород могат да се разположат навсякъде, летище с две писти има само в Равнец. През последната година и половина лично аз се опитвам да направя така, че да се осигурят нужните транспортни връзки до него, така че да бъде привлекателно за големи инвестиции, които ще добавят стойност за бургаската икономика. Подготвих документацията за лицензирането му като международно летище с лични средства. А Общината дори 160 000 лв. за една ограда не пожелахте да отдели. Ако го бяха направили, вероятно днес щяхме да говорим за международното летище Равнец“, каза още Бачийски.
Той предложи на общинска администрация да даде възможност на новия инвеститор да разположи своите инсталации соларните панели върху общинските терени от 2000 дка край складовата база „Деспред“ или на стария военен полигон до Банево. Там има и слънце и вода, а така или иначе тези терени пустеят.
„Този проект за индустриална зона със собствено летище има огромен потенциал за икономиката на цяла Югоизточна България, за големи инвестиции и хиляди нови работни места. Това е отговорност към жителите на Бургас и региона. Равнец може да е генератор на приходи за местната икономика, а не приходоизточник за една или две фирми. Затова ще продължа да се боря за неговото опазване и реализиране. Аз не се отказвам, не се предавам и за разлика от други хора не се продавам. “, коментира Константин Бачийски.
Капитан.