ПГ на „Продължаваме промяната“ сигнализира за корупция на санитарно-ветеринарната зона на ГКПП „Капитан Андреево“, където преминавали хиляди ТИР-ове на ден. Депутатът Михаил Камбарев обясни казуса на трибунка в парламента.
„За състоянието на контрола на границата с Турция и ГКПП „Капитан Андреево“ са подадени 6 сигнала без резултат“, посочи той и обясни, че оттам минават храни с дестинация не само България, но и целия ЕС, и освен това има ръст на товарите.
„Има сведения, че на ГКПП „Капитан Андреево“ е имало системен подход за ограничаване контрола на държавата и ветеринарния контрол, застрашаващ целия ЕС“, обяви Камбарев.
По думите му, след като от началото на годината Агенцията по храните е с ново ръководство, тя е установила, че частна фирма е обхванала санитарния контрол, а държавата е прехвърлила контрола на нея, като също така е „създадена зона на безотчетност и липса на култура“, на санитарно-ветеринарния контрол е единственото място, където отсъстват камери.
Вече са предприети действия и контролът е поет от инспекторите на БАБХ, започнала е проверка на административни документи. Имало и сериозен натиск срещу директора на БАБХ, депутати, зам.-министър на земеделието.
В тази връзка „Продължаваме промяната“ е поканила утре на заседанието на Комисията за борба с корупцията към НС директора на фирмата, занимавала се с контрола на ГКПП „Капитан Андреево“, шефа на БАБХ, председателя на ДАНС и директора на ГДБОП.
По-рано Иван Христанов съобщи, че е бил предложен подкуп на новоназначения изпълнителен директор на БАБХ Христо Даскалов. Случаят е от 19 януари, но подробности по него не бяха дадени.
Допълнително депутатът от „Продължаваме промяната“ Росен Костурков оповести, че е имало и ново предложение за подкуп от същата фирма – този път в размер на 6 млн. лв. годишно. Предложението е било отправено чрез друг посредник – бивш депутат.
В началото на април пък премиерът Кирил Петков при проверка на пункта заяви, че единственият начин продукцията на българските производители да бъде защитена от нерегламентиран внос, е да има работещ механизъм на границата за спиране на продукти, които не отговарят на изискванията за качество и безопасност на Европейския съюз и на България.