Турският собственик на заседналия край Яйлата кораб „Вера Су“ умишлено не предприема действия по спасяването на кораба и неговия товар и го води към затопяване, за да получи сумата от застраховката. Това заяви министърът на транспорта Христо Алексиев след проведени срещи с представители на салвидж компания, застрахователя на кораба и този на товара.
Mинистър Алексиев проведе поредица от срещи в Морска администрация – Варна във връзка с разрешаването на ситуацията около „Vera SU“.
При срещата с представителите на салвидж компанията бе потвърдено, че те имат готовност и дават гаранции за бързо решаване на ситуацията, но до момента не са получили възлагане на операция от страна на турския корабособственик.
Компаниите „Смит салдидж“ и „Мултрашип“ са сред най-добрите оператори в света по спасяването на кораби, с много висок репутационен рейтинг. Според тях липсата на адекватни действия от страна на турския корабособственик по възлагане на поръчка към салвидж компания и лошите атмосферни условия, могат да доведат до отлагането на акцията по спасяването на кораба.
Министър Алексиев проведе срещи и с всички представители на застрахователните компании, ангажирани с случая „Vera SU“. Той настоя за пълна координация между различните заинтересовани страни и своевременна информация за формалната позиция и планове по спасяването на кораба от страна на корабособственика.
Министърът постави въпроса за пълното възстановяване на разходите, направени от българската държава до момента и бъдещите такива. Застрахователите на товара споделиха притеснението си от разнопосочните сигнали на корабособственика, който изпраща различни съобщения към различните страни, съобщиха от пресцентъра на министерството.
Според Алексиев това може да се интерпретира, като изкуствено забавяне на процеса по спасяване на кораба, с цел реализиране на приходи от застраховка.
„Няма да толерирам по никакъв начин такова поведение спрямо българската държава. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интересът на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети“, категоричен бе той.
Представители на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, на салвидж компанията и на застрахователите ще направят оглед на актуалното състояние на кораба и ще представят писмени предложения към министър Алексиев за по-нататъшните стъпки по спасителната акция. След огледа, приоритетно ще започне извозване на останалите опасни материали – остатъчното гориво, акумулатори (ГСМ) и др.