Електоралните нагласи два месеца преди изборите сочат като категоричен победител ГЕРБ, съобщи социологът от „Маркет линкс“ Добромир Живков в студиото на bTV при представянето на последното проучване на социологическата агенция. БСП е на втора позиция, но разликите с ИТН, ДБ и ПП са разлики в рамките на статистическите отклонения.
Данните сочат 22,6% от гласуващите да пуснат бюлетина за ГЕРБ, следват ги БСП, но на разлика от близо 8 процента – 14,5%. На трето място се нарежда „Има такъв народ“ с 13,5 на сто и само процент изоставане от социалистическата партия.
Четвърти са от „Демократична България“, които също плътно следват ИТН с изоставане само от процент и половина – те събират 11,9 на сто, според проучването. Отново с нищожна разлика от процент пети поред се ситуират Кирил Петков и Асен Василев с новата им партия „Продължаваме промяната“, която събира 10,8%. ДПС са последната партия, която влиза в Народното събрание, с 9,8%. Под чертата от 4%, но около границата, остава „Изправи се БГ! Ние идваме!“ и „Възраждане“.
„Но влизането на политическата формация на Петков и Василев в политическия живот има потенциал да размести пластовете. Те се появяват директно с резултат 10-11%, което им отрежда четвърта позиция“, направи уговорката социологът от „Маркет линкс“.
„При ДПС ресурсът е установен – техният електорат не скача и не пада под определени партии. ПП успява да отнеме електорат от всички останали, особено от ИТН, от ДБ и ИБГНИ. Също и такива, които не са гласували на миналите избори“, каза още Живков.
По показателя „Мобилизация на партийния електорат“ отново води ГЕРБ, сочи изследването. „Те се мобилизират чрез противопоставяне на президента и на служебното правителство и новите партии в последните два парламента. До момента ГЕРБ изглеждат мобилизирани на пределна степен, вероятно няма да може да покачи този резултат“, коментира Живков.
Той уточни, че „Демократична България“ (ДБ) също са с много висок процент на мобилизация, но изненадващо има разколебаване сред избирателите на БСП и ДПС. „Продължаваме промяната“ (ПП) като една нова формация на политическата в този момент да има ниска мобилизация. Същите нива отчитахме за „Има такъв народ“ (ИТН) преди април, но видяхме после висока степен на мобилизация“, уточни Живков.
Той обобщи, че изборите „2 в 1“ ще вдигнат избирателната активност. „Очакваме малко по-висока мобилизация за гласуване и от гледна точка на това, че ще имаме уникално явление в нашата демократична история – гласуване „2 в 1″. Очакваме това да повлияе в позитивна посока на избирателната активност. Има и един контрааргумент – усещането, че за президентските избори към настоящия момент липсват алтернативни кандидатури на тази на Румен Радев. Малко изглеждат предизвестени като резултат тези президентски избори. Това може да има известен обратен ефект“, коментира социологът.
Проучването е финансирано и реализирано съвместно от bTV и „Маркет линкес“, проведено сред 1076 лица над 18 г. в страната в периода 14-20 септември т.г. по методите на пряко лично интервю и онлайн анкета.