Днес следобед спасителните екипи ще стигнат до мястото на катастрофата с малък самолет край Скопие, в която загина четиричленно българско семейство.
Македонските власти разследват инцидента, но вече се появяват и първите версии за трагедията.
Главният асистент по безопасност на полетите в Техническия университет Марин Петров коментира в студиото на Bulgaria ON AIR, че при авиационни инциденти нито една версия не се изключва при разследването. По думите му в такива ситуации се проучва пилотът, подготовката му, състоянието на самолета и метеорологичните условия.
„За този тип летателен апарат и облаци, които са със силна турбуленция, с големи възходящи и низходящи течения, е забранено влизането в такива облаци. Това е изключително опасно, тъй като скоростта на потоците е толкова голяма, че може да доведе до срив на самолета и разрушаване още във въздуха“, обясни Петров.
Той обясни, че според правилата на ГД ГВА Георги Бошнаков е имал любителски лиценз да пилотира малки самолети, който му позволява да превозва семейството си, а подобен лиценз се придобива след курс от няколко месеца, който включва 140 часа теория и 40 часа практика.
Марин Петров беше категоричен, че в авиацията отговорността е на командира или в случая на пилота, от РВД само могат да дават информация или да съветват.
Журналистът Димитър Ставрев пък каза, че докато трае разследването, всичко е спекулация и то при положение, че инцидентът е станал доста високо и екипи все още се опитват да стигнат до мястото на катастрофата. Според него обаче малкият едномоторен самолет е бил в изправност, въпреки възрастта си.
„Част от пилотите на този тип самолети смятат, че това е като джип, тоест можеш да го караш във всяко време и пренебрегват очевидните препятствия при един такъв полет“, добави Ставрев пред Bulgaria ON AIR.
Според авиационния експерт Ангел Борисов мястото на катастрофата е много трудно за летене, тъй като представлява поредица от високи върхове. Теренът е много опасен и не трябва да се отклоняваш от маршрута.
Експертът допусна, че освен лошото време, пилотска грешка също може да е причина за инцидента. Пилотът първо е поискал извънредно кацане в Скопие, а след това е продължил към София. Трета вероятност може да бъде отказ на двигателя на самолета.
Борисов смята, че пилотът е подценил ситуацията. Той коментира, че е възникнала извънредна ситуация, която го е принудила да снижи машината.
„За мен турболенцията не е нещо, което да го принуди да слезе под нивото на върховете. По-скоро е възможно да е имало проблем с двигателя. Може да е имало и обледенение на управлението“, допусна експертът пред bTV.
По думите му този самолет не е пригоден при такива метеорологични условия да изпълнява такива сложни полети.
„Потвърдено е, че регистрацията на самолета е германска. По наша информация той е с български лиценз“, коментира още Ангел Борисов.